Sunday 29 April 2012


 Pengaruh tamadun islam terhadap asia dalam aspek  sosial    

       Pengaruh tamadun islam terhadap asia dalam aspek sosial amat penting dalam mencapai

taraf  kemajuan kehidupan masyarakat . Sistem sosial pada  umumnya ialah pergaulan dan

hubungan sesama manusia dalam suatu kelompok utama .Jika berbanding dengan  zaman

jahiliah ,keadaan masyarakat adalah kucar-kacir dan banyak berlaku penindasan .Kedatangan

agama islam  telah mengubah corak kehidupan seharian masyarakat melayu .Melalui ajaran

islam yang disebarkan,  nilai-nilai moral masyarakat telah banyak dipengaruhi oleh nilai-nilai

murni yang diajar dalam  agama  islam. 
    
   Menurut perspektif Islam hubungan manusia sesama mereka meliputi undang-undang

kekeluargaan, undang-undang sosial dan undang-undang jenayah. Mengikut kajian ilmu Islam

sebaiknya mu’amalat diertikan sebagai tata hubungan manusia sesama manusia sebagai lanjutan

kepada ibadat khusus yang merupakan hubungan manusia dengan Allah.
       

  Sistem sosial Islam tersusun sebagaimana di bawah :
  a .  Hubungan dengan diri sendiri
  b .  Hubungan dengan keluarga
  c .  Hubungan dengan jiran
  d .  Hubungan dengan masyarakat Islam
  e .  Hubungan dengan masyarakat bukan Islam
             Bukit wajah manusia.jpgimgres.jpg





Kesan-kesan pengaruh islam terhadap aspek sosial


(a)Taraf  dan  kedudukan  masyarakat.
          
           Islam  telah  mengangkat   taraf  manusia  dan menyamakan kedudukan mereka di sisi
ALLAH s.w.t. Ia membentuk sistem masyarakat manusia yang saling mengasihi dan
menghormati. Kedatangan islam ke alam melayu juga menjadikan golongan bawahan mula
mendapat perhatian dan  penghormatan. Komunikasi antara masyarakat berjalan dengan lancar
menerusi sifat hormat-menghormati dan bergotong-royong . Kedudukan wanita juga dipelihara
kerana mereka  memberi banyak sumbangan terhadap masyarakat.
                                    imgres.jpg
(b)Amalan tradisional dan kekeluargaan
       

               Tamadun islam juga bersifat fleksibel. Ia bukanlah bersifat rigid sehingga menafikan unsur-unsur
kebudayaan dari luar daripada meresapinya.Tamadun islam bersikap positif  dan berlapang dada untuk
menerima pengaruh luar sebagai unsur-unsur tambahan yang dapat mengukuh dan memperkasakan
peradaban tersebut.  Dari aspek sosial pula ,setiap perayaan disambut oleh semua anggota masyarakat 
tanpa mengira tua , muda,keturunan ,bangsa,dan jantina. Ini dapat mengumpulkan semua ahli
masyarakat dan mewujudkan perpaduan sesame  manusia .Ianya dapat menghapuskan permusuhan
antara individu dengan individu dan kumpulan dengan kumpulan yang lain.Pengaruh-pengaruh luar
yang mengganggu gugat sistem sosial ini dapat ditangkis dengan meneruskan nilai-nilai tradisional dan
adat resam yang diamalkan sejak turun-temurun.
                                                  imgres.jpg

(c) Gejala sosial
                  Perbuatan ini bererti menentang dan melawan ketetapan  dan kekuasaan Allah
SWT .Sebagai contoh, perbuatan membunuh diri dan membunuh orang lain dianggap 
melakukan jenayah sosial yang besar. Perbuatan tersebut menyebabkan seseorng itu berhak
memperolehi azab yang berat di Akhirat . Al-Quran menyebutkan :siapa yang melakukan
demikian secara ceroboh dan zalim , maka Allah akan membakarnya dengan api . (surah al-Nisa’,
ayat:30) . Contoh pemerintah islam , Rasulullah s.a.w pada zamannya tidak pernah memandang
remaja sebagai seorang ´kanak-kanak´ yang tidak mengerti apa-apa dan tidak berkepentingan di
dalam perkembangan yang berkaitan dengan hal ehwal negara. Malah Rasulullah s.a.w sangat
prihatin akan pembangunan dan pembinaan sahsiah remaja. Baginda sering bergaul dengan
mereka sambil memberikan nasihat yang berguna serta tanggungjawab untuk umat dan negara
pada masa depan.


               .
                  
(d)Memelihara harta  benda
     Allah SWT membuka ruang seluas-luasnya kepada setiap manusia untuk memiliki dan
memelihara harta yang ada. Setiap manusia dikehendaki berusaha mencari harta dalam
kehidupannya mengikut kemampuan dan kebolehan masing-masing. Dalam Islam, harta
dibenarkan untul dimiliki bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT .  Harta yang
dimiliki tidak boleh dilucutkan atau dirampas tanpa hak dan keizinan AllahSWT.manusia yang
merampas dan mengambil serta mencuri harta manusia lain tanpa hak dan kebenaran akan
dikenakan siksaan yang berat dan di akhirat.
                 

         Tetapi, dilandasi juga dari kesedaran manusia untuk melaksanakan kewajiban sebagai
seorang hamba-Nya. Kewajiban mengaplikasikan tanggungjawab seorang hamba untuk
melakukan kejujuran, kebenaran, kebajikan dan kasih sayang terhadap seluruh data kehidupan
aktual. Islam mengajarkan tanggungjawab agar mampu mengendalikan diri dari tindakan
melampaui batas kewajaran dan kemanusiaan. Tanggungjawab  kepada  Allah, kepada sesama
dan lingkungannya.

                         duit_banyak.jpg

(e)Nilai-nilai murni masyarakat melayu
                  
        kehadiran islam telah mengubah corak kehidupan masyarakat melayu di mana
mereka lebih banyak mengamalkan nilai-nilai murni yang telah diterapkan dalam ajaran islam.
Sebagai contohnya, struktur masyarakat menjadi lebih tersusun ,kepatuhan serta ketaatan kepada
ketua lebih diperkukuhkan lagi.Begitu juga dengan adat  dan  pantang larang yang diamalkan
sejak  dahulu.kedatangan islam juga telah berjaya mengatur perjalanan kehidupan masyarakat
melayu dari segi pergaulan dan juga hubungan sesame manusia. Ajaran islam sangat menitik
beratkan berkaitan hal-hal kekeluargaan dan juga hubungan sesama manusia Antara nilai-nilai
mulia yang diajar adalah seperti  keutamaan kepada yang tua atau berusia. Dalam kehidupan
masyarakat melayu juga sangat mementingkan ikatan kekeluargaan dan silaturrahim. Ini dapat
dilihat daripada amalan gelaran dalam keluarga seperti datuk , nenek , along ,angah, pak cik ,
mak cik , dan sebagainya.

                                     imgres.jpg
(f) Etika social islam

              Tubuh umat adalah adalah laksana satu  makhluk hidup, yang dapat menderita penyakit
dan gangguan, seperti halnya tubuh seorang individu. Dan sebagaimana  pemerintah berusaha
memelihara individu dan masyarakat dari ancaman penyakit yang berbahaya dan gangguan
buruk, begitu juga syari'at dan peradaban-peradaban yang tinggi berusaha menjaga masyarakat
dari penyakit-penyakit sosial dan moral. Sehingga tubuh umat terus terpelihara dari penyakit;
kuat, kokoh, dapat menjalankan kewajibannya dengan penuh vitalitas, mampu menghadapi
kesulitan dengan tegar, dapat hidup dengan mulia, tangguh daya tahannya, mulia tujuannya,
terpuji akhlak dan nama baiknya, menikmati keamanan yang menyeluruh, dan memiliki
kebahagiaan yang dirasakan oleh seluruh manusia.                                     
                               
Pembangunan kemasyarakatan dalam islam
           Pembangunan adalah penting dalam sesebuah negara. Pembangunan yang lengkap dalam
segala aspek akan membawa kepada kehidupan sebuah negara yang sejahtera. Struktur
masyarakat dalam   sesebuah     negara    juga    harus   dibangunkan   berlandaskan   kepada  
syariat   Islam. Pembangunan masyarakat dalam sesebuah negara   merangkumi dalam   segala   
aspek seperti kerohanian, jasmani dan akal fikiran. Dalam rangka pembangunan masyarakat
yang kuat lagi bersatu, Islam mengajak untuk mewujudkan keadilan yang mutlak dengan apa pun
bentuknya meskipun hal itu menyentuh perkara–perkara yang sangat berat.



          Islam  sangat memberi perhatian kepada pembentukan keluarga. Islam membuat peraturan
yang teliti  menjelaskan tentang hak–hak dan kewajipan setiap anggotanya serta peraturan dalam
hal nafkah, perkahwinan, harta benda warisan, pendidikan anak–anak dan menanamkan
benih–benih cinta, dan kasih sayang di antara mereka.

          Oleh itu, semua ahli masyarakat perlulah jelas dengan konsep yang diutarakan oleh Islam
 demi meningkat pembangunan umat khususnya. Kesimpulannya, dapat kita simpulkan bahawa
terdapat beberapa elemen penting dalam pembangunan struktur sosial masyarakat iaitu :

    1. Pewujudan keadilan yang mutlak dalam masyarakat
    2. Pengamalan konsep amal makruf dan nahi mungkar
    3. Pembentukan keluarga bahagia
    4. Persamaan taraf antara masyarakat.

 
 
imgres.jpg

kesimpulannya
    Dari segi aspek sosial, bahawa kedatangan Islam walaupun tidak secara total, berlaku juga beberapa perubahan dan pembaharuan.  Wertheim berpendapat, kedatangan Islam telah menjadikan golongan bawahan mulai berasa diri mereka dihargai seperti golongan lain.  Nilai sosialnya tidak sama dengan ajaran hindu yang mempunyai berbagai-bagai kasta dan kedudukan.  Walaupun begitu, struktur sosialnya tidak banyak menerima perubahan kerana organisasi sosial seperti negara kota dan corak pemerintahan secara feudal masih kekal. Perubahan sosial juga berlaku dengan adanya revolusi mental yang diketengahkan oleh Islam dalam masyarakat di Nusantara.  Semua ajaran Islam mengandungi unsur-unsur rasionalisme  yang menekankan konsep kesamarataan di sisi Allah.  Berpandukan dengan konsep rasionalisme ini masyarakat Nusantara dengan sendirinya menolak kepercayaan tahyul Hindu dan fahaman animisme.Islam juga menonjolkan unsur-unsur metafizika yang berkaitan dengan rukun Iman dan perkara-perkara yang berkaitan dengan Sam’iyyat di samping hukum-hukum syarak.  Unsur-unsur ini amat mempengaruhi pemikiran mereka.  Oleh itu, segala tindak-tanduk mereka bukan sahaja didokongi untuk kesenangan duniawi tetapi juga untuk mendapat keredaan Allah.  Justeru, segala amalan sama ada dari aspek sosial, ekonomi  dan politik adalah berdasarkan pemikiran dan petunjuk Islam.
 imgres.jpg

No comments:

Post a Comment